Pagina's

woensdag 17 februari 2010













Soms heb je zo'n boek, dat na het lezen nog dagen in je hoofd blijft hangen. Dat was wat mij betreft ook het geval bij "Dorsvloer vol confetti". Ik had veel over het boek gelezen en het gereserveerd in de bieb. Aangezien er nog een stuk of 100 wachtenden voor me waren, dacht ik eraan het voor mijn verjaardag te vragen. Mijn lief had me echter verrast door het me cadeau te geven voor Valentijn. De schat! Ik heb het boek in een dag uitgelezen. Ondanks dat ik zelf niet in een reformatorisch gezin ben opgegroeid, was het boek een feest der herkenning.

Titel: Dorsvloer vol confetti
Auteur: Franca Treur
Uitgever: Prometheus
ISBN: 9789044610239
Jaartal: 2009
 
Hoeveel kracht hebben woorden? Hoe onschuldig zijn de fantasieën van een meisje van twaalf? De jonge Katelijne groeit in de jaren tachtig en negentig op in een strenggelovig boerengezin in Zeeland. Als enig meisje tussen zes broers wordt ze nauwelijks bij het boerenwerk betrokken. Hierdoor gaan ook de gesprekken aan tafel grotendeels aan haar voorbij. Terwijl haar verlangen om mee te doen onverminderd groot blijft, gaan haar gedachten hun eigen gang. Daarbij laat ze zich meeslepen door verhalen. Familieverhalen, dorpsroddels, Bijbelverhalen, bekeringsgeschiedenissen. Ook sprookjes, al mag ze die eigenlijk niet lezen, omdat het leugens zijn die haar maar afhouden van de Waarheid. Ze merkt dat haar eigen woorden grote gevolgen hebben voor haar familie. Dorsvloer vol confetti is een sensitieve roman over de strijd van ieder mens om een eigen leven, en tegelijkertijd een liefdevol portret van een Zeeuwse orthodoxe boerengemeenschap met een geheel eigen vertelcultuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

© 2010-2011 by KnutselMar. All rights reserved by http://ranjameteenrietje.blogspot.com/