Pagina's

woensdag 6 oktober 2010

Zelfgemaakte klei

Onlangs las ik, dat het heel simpel is zelf klei te maken. De woensdagmiddag leek me uitermate geschikt dit eens uit te proberen. Ditte mocht me uiteraard helpen hierbij.


Me neme:

* 250 g bloem
* 100 g zout
* 250 ml water
* 10 ml olie (1 eetlepel)

We doen:

De bloem, zout en water in een pannetje op het vuur. Roeren totdat het een dikke massa wordt. Iets laten afkoelen en de olie erbij doen en goed mengen. Als het nog te plakkerig is, wat bloem toevoegen. Als het te brokkerig is, wat olie of water toevoegen.
Vervolgens kun je kleurstof in het mengsel stoppen. Kneed het goed door, en kijk uit voor vlekken op je kleding! (wellicht dus meer een 'mama-werkje'). Als je de klei goed afsluit met vershoudfolie of in een bakje, kun je deze zeer lang bewaren.


Wij maakten blauwe, paarse, groene, roze en gele klei en hebben ons vervolgens goed vermaakt met deze superzachte, niet chemisch ruikende, kinderveilige (want 'eetbare') klei.

3 opmerkingen:

  1. helemaal mee eens !!
    let er wel op dat je geen winkel klei mee bewaard bij de zelfgemaakt die ga namelijk plakkerig worden en vlekken geven !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit is een soort brooddeegklei. Ik maakte het 30 jaar geleden al , maar je hoeft het niet op het vuur te doen hoor. meng zout en bloem even door elkaar en doe dan het water erbij en lekker kneden . en je hebt je klei.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik maakte deze klei al weer 30 jaar geleden (heet brooddeegklei) je hoeft het niet op het vuur te doen dus niets koken en af laten koelen. Roer het zout en de bloem even door elkaar en doe dan het water erbij en goed kneden , is het kleverig , iets bloem er bij, is het te droog , klein beetje water erbij

    BeantwoordenVerwijderen

© 2010-2011 by KnutselMar. All rights reserved by http://ranjameteenrietje.blogspot.com/