Pagina's

zaterdag 19 maart 2011

Vlaggenlijn maken

Hier volgt een beschrijving hoe je je eigen stoffen vlaggenslinger maakt.


 (edit: het lukt me nog niet het originele formaat vlag weer te geven, als iemand een suggestie heeft, hoor ik het graag!)

Of teken zelf op een A4 een horizontale lijn van 19,5 cm. Bepaal het midden en trek hierna vanaf het middelpunt op de horizontale lijn een verticale lijn recht naar beneden. Teken daarna diagonale lijnen naar het middelpunt beneden toe. Dit kun je uiteraard ook aanpassen naar je eigen gewenste vlaggenmaat.


Zoek leuke stofjes bij elkaar.


Teken de vlag op de verkeerde kant van de stof, en leg er een ander lapje tegenaan, zodanig dat de goede kanten tegen elkaar aan liggen (en je dus beide niet-bedrukte stofkanten ziet). Als er een bepaald patroon in de stof zit, moet je even goed opletten hoe je de vlag uittekent.


Knip de stof een beetje bij en speld af. Let bij een stofje met patroon wederom goed op, dat je de stoffen precies op de juiste plaats tegen elkaar aan legt.


Leg de stof onder de naaimachine, plaats de naald precies op de lijn en naai vanaf de ene horizontale lijn naar de andere horizontale lijn. Beneden bij de punt aangekomen de naald in de stof laten zitten, persvoetje omhoog zetten en de stof omdraaien. Persvoetje terug naar beneden en verder naaien totdat je weer bovenaan bij de horizontale lijn bent. Naai een klein stukje heen en weer terug zodat de draad goed vast zit. Doe dit zowel aan het begin als aan het einde. Knip de stof op 1 cm van de naailijn af en bij de punt heel voorzichtig nog wat korter zodat je na het keren een mooie punt krijgt.


Keer de stof om. Als je de vlaggen later op een biaisband vastnaait, naai je de bovenkant ook vanzelf dicht. Wil je dit niet, dan kun je in plaats van de bovenkant open te laten, ook een stukje in de zijkant openlaten en dit met de hand dichtstikken.


Nu een stapje moeilijker: we maken een vlaggetje van 2 verschillende stofjes aan elkaar. Kies 2 stofjes en teken de vlag uit op de stof (vouw de vlag halverwege dubbel).
Leg de stofjes zo tegen elkaar, dat de vlaggentekening in elkaar doorloopt via beide stofjes.


Leg de stofjes nu zo tegen elkaar aan als op bovenstaande foto (goede kanten tegen elkaar) en speld af. Naai de stofjes nu vast. Naai iets verder door dan waar de lijn van de vlag stopt en zet de draad vast door er een keer extra overheen te naaien bij begin en eind.


Dit is dan het resultaat. Knip de stofjes netjes bij en strijk plat (dit kan ook met je nagels als ze scherp genoeg zijn). Leg vervolgens het andere stofje ertegen aan en naai dicht. Draai dan de stofjes om, zodat de goede kant zichtbaar wordt.


Hier de ene kant van mijn vlag uit 2 stofjes.


 En hier de andere kant.


Vervolgens zetten we een biaislint aan de vlaggen. Ik gebruikte 2 rolletjes van 3 meter (6 meter in totaal, dus!) voor 26 vlaggen.  Een biaislint vastzetten gaat als volgt: vouw het lint open, en speld vast. Naai nu de achterkant vast.


Nadat de achterkant van het biaislint aan de vlaggen vast zit, vouwen we het biaislint dubbel naar voren en spelden we het wederom af. Naai nu de voorkant vast.


Doe dit bij alle vlaggen, zodat ze samen aan een lange lijn komen te zitten.


Begin vóór de eerste vlag met een stuk biaislint, en aan het einde van de slinger, dus na de laatste vlag.


Vouw het biaislint voor en na de vlaggen dubbel en naai dicht.


Ik maakte een slinger van 26 vlaggen uit allemaal verschillende stofjes.

Op een aantal vlaggen lijmde ik met mijn lijmpistool applicaties vast, onder andere van vilt uitgeknipte cupcakes, bloemetjes hartjes en kaarsjes.

Strijk alle vlaggen en hang ze feestelijk op.

11 opmerkingen:

  1. Pfff.. wat een werk zeg. Maar je hebt dan wel hele leuke unieke vlaggetjes :-)

    Een fijne maandag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk! bedankt voor je uitleg!! heb er meteen zelf 1 gemaakt en super goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lijkt me leuk kga t proberen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor je uitleg.
    Ik ga ze zeker maken voor de verjaardag van mijn dochtertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een suggestie: http://mijnpetitspirates.blogspot.nl/2012/12/150-slingers-voor-happy-hippo-naait-u.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuk! Ik heb de verjaardagsslinger voor mijn zoontje al bijna af! Leuk met strijkletters erop!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi marleen ik sylvia uit haren ik dachter ook aan omeen vlaggen lijnte maken ik ben gister bij blokker geweest maar ik telmaar 14.groetjes sylvia

      Verwijderen
  7. super en een leuke manier om kleine lapjes stof op te ruimen. nu zoek ik alleen nog een alfabet om de namen van mijn kleinkinderen op de vlaggetjes te appliceren (met lijm of naaimachine) Carina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik gebruik deze letters nogal eens hiervoor: http://www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/Soft_letters.pdf

      heb al een paar keer een vlaggenlijn als kraamcadeautje gemaakt, met de naam van de baby erop. Erg leuk!

      Verwijderen
    2. http://ottobredesign.blogspot.nl/2010/07/soft-bunnies-and-letters.html

      Verwijderen

© 2010-2011 by KnutselMar. All rights reserved by http://ranjameteenrietje.blogspot.com/