Pagina's

vrijdag 20 januari 2012

Retro uit eigen kast - leren haken

retro haken uitleg

Ik heb hier een heel oude bijlage uit de Ariadne van maart 1987, met uitleg hoe te leren haken. Jarenlang lag het in mijn kast te verstoffen, maar onlangs heb ik het er toch weer bijgepakt. Vingerhaken zit er nog goed in vanuit mijn lagere schooltijd, maar haken met een haaknaald heb ik nooit geleerd. Eerlijk gezegd hielden al die moeilijke termen me wel een beetje tegen. Maar als ik hier en daar zie, wat voor mooie maaksels er uit die haaknaalden voortkomen, wil ik nu toch eens doorzetten.

retro haken

Al zou het boekje voor kinderen zijn, ik vind het nog niet zo gemakkelijk. Omdat een simpel rijtje lossen en vasten voor mij nog behoorlijk moelijk bleek te zijn, begon ik met een netje haken. Ik heb het in het begin niet helemaal exact volgens het patroon gedaan, maar ik ga gewoon verder. Het is een goede oefening in lossen, en vasten bij elk boogje.

netje haken

Ik vind het al heel wat, dat ik de lossen nu allemaal ongeveer even groot gehaakt krijg. In eerste instantie haakte ik véél te vast (wist ik veel, ik dacht: "gewoon alles zo strak mogelijk aantrekken").

haak-probeersel

Eén van mijn eerste probeersels lossen en vasten. Ik vind het erg lastig om alles netjes gelijk te krijgen. Inmiddels lukt een rijtje lossen me aardig goed, maar dan die vasten eraan is een ramp. De ene zit veel strakker dan de andere en het wordt dus een zootje (eigenlijk durf ik het bijna niet te laten zien, hoor!).
Vandaar dus dat ik eerst verder gegaan ben aan het netje hierboven. En als ik weer genoeg moed heb, begin ik opnieuw met een rijtje. Eens moet het me toch wel lukken?


Mocht iemand nog leuke en simpele beginnerspatroontjes hebben, dan lees ik dat graag! bvd!

5 opmerkingen:

  1. Ik had dat in het begin ook, teveel getrek om alles strak te kunnen haken... Ik haak nu al bijna een jaartje! Kijk eens mijn haakpagina na, daar zie je de link voor "haaklessen voor beginners".
    Succes en vooral véééééééél oefenen ;-)
    http://lekkerbekkenmaar.blogspot.com/p/haken.html
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes met haken. Alle steken even strak of los te maken, vind ik ook nog steeds lastig.

    Mooie Blog heb je!

    Liefs, Anna.
    http://allemaalmama.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben vorig jaar ook begonnen met haken, maar ik ben ermee gestopt. Ben er gewoon niet handig in ;) Ik had wel een leuk boekje van 'dierenvriendjes haken'.

    Succes hoor & een fijne dag!
    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,
    Pas maar op dat je niet net zo haakverslaafd wordt als ik.
    Ik ben begonnen met de lesjes van ByMiekK. Kijk maar even op mijn blog voor de link. Rechts onder de give-aways.
    aankleedpopje.blogspot.com
    Groetjes, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iedereen haakt maar en haakt maar. Gek hè? Daar krijg ik echt zin van. Om ook te haken.

    BeantwoordenVerwijderen

© 2010-2011 by KnutselMar. All rights reserved by http://ranjameteenrietje.blogspot.com/