Pagina's

vrijdag 1 februari 2013

DWZI - proefzwemmen en proefdraaien op school


Deze week zag ik...  wederom een hele stapel boeken. Elke vrijdagmorgen moet ik voor Ditte langs de bibliobus om nieuw leesvoer voor haar (helaas komt de bus vanwege de vele bezuinigingen alleen nog onder schooltijd, bij de openbare school. In de vakanties staat de bus er niet. De kinderen van de Christelijke school hebben 'gewoon' pech gehad!).
Tien boeken per keer mogen er mee op haar pasje, en die boeken zijn in 2 dagen alweer uit. Ze is een jonge leerling in groep 3 (een zgn. "september-kind"), maar haar leesniveau ligt vele malen hoger. Ook haar juf is enorm verbaasd, want zo extreem heeft ze het niet eerder gezien. Afgelopen week hadden ze hun tussentijdse leestoets en ze kwam tot groep 6! (volgens eigen zeggen had ze ook daar nog wel verder kunnen lezen maar de tijd -anderhalve minuut- was om). Omdat ze de boekjes M4 (niveau midden groep 4) te makkelijk vind, heb ik nu op haar verzoek niveau groep 5 meegenomen. En ze leest ze met gemak weg. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik me toch lichtelijk zorgen moet maken (ze is op álle gebied altijd al enorm snel geweest, heeft een exteem goed geheugen en slaapt vanaf haar babytijd al zeer weinig) of dat ik gewoon trots moet (mag) zijn?! Het is iets waar ik niet veel over praat. Het voelt op de één of andere manier toch ongepast om te zeggen, dat je kind zo voor ligt op het algemeen aanvaardbare gemiddelde.


Ook kwam er deze week een kaartje voor Feetje van school. Aankomende week mag ze gaan proefdraaien in groep 1. Spannend, hoor!


Ze mag drie ochtendjes gaan kennismaken. Na de voorjaarsvakantie hoopt ze 4 te worden. Ze mag dan voortaan 4 ochtenden per week naar school (beleid van onze school is, dat kinderen uit groep 1a niet meer dan 4 dagdelen naar school komen).



Afgelopen zaterdagmorgen mocht Ditte proefzwemmen (middelste meisje op de foto). Ze is hiervoor geslaagd, en morgen mag ze echt afzwemmen voor haar A diploma. Wat ben ik trots op haar! Het heeft haar heel wat bloed, zweet en tranen gekost.


Haar favoriete knuffel was mee als mascotte.



Tenslotte kwam Koos afgelopen woensdag thuis met deze ouderwetse vogelkooi. Gekocht bij zijn vader in de antiek/kringloop-winkel. De kooi met de twee (nep)vogeltjes hangt inmiddels aan het plafond.




DWZI is een terugblik op de afgelopen week. Lees hier meer.

8 opmerkingen:

  1. Mar je hebt het maar druk met de kids.
    En dan even goed voor mij nog Zo'n mooie PIF maken.
    Ja ja ik heb het ontvangen en ben er super blij mee . heel erg bedankt
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk toch dat je meisje het zo goed doet daar mag je gerust trots op zijn en wat super dat vogelkooitje. Alvast heel veel succes met afzwemmen voor Ditte en natuurlijk voor Feetje met proefdraaien ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. super toch dat je kind het zoo goed doet op school,daar mag je best trots op zijn hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh...lezen is ZO belangrijk voor kinderen!! Lekker blijven aanvoeren...hoef je echt geen zorgen over te maken :o)
    Succes morgen! Maak er een leuk feestje van.

    Leuk vogelkooitje!!! Fijn weekend! Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je dochter al zo goed leest! Maar ik snap je wel, onze zoon zat in groep 3 ook op het niveau van groep 6. En als moeder is dat best lastig, als je andere ouders hoort praten over hun kind, dat het al zo mooi vordert met lezen leren. Dan houd je je maar stil, anders lijkt het zo 'opschepperig'.
    Maar aan de andere kant, een kind mag wel goed zijn in voetbal of een andere sport, daar mogen ouders wel trots op zijn, dus schaam je niet, om lekker trots te zijn op je kind!
    (sorry, lange reactie ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks voor je lieve reactie. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Of nou ja ik? mijn dochter dan ;)
      ze is in alles gewoon enorm snel, altijd al zo geweest. Maar ze heeft ook wel degelijk gedragsproblemen. En dat is hetgene waar ik me het meeste zorgen over maak. Herken jij dat ook?

      Verwijderen
  6. Op die dochters van jou mag je zeker trots zijn. Nu zal het wel belangrijk blijven dat ze plezier in het schoolonderwijs houdt, als ze zo gemakkelijk door de aangeboden stof heen fietst. Het zou fijn zijn als de juf/school voor extra uitdaging kan zorgen, en haar net zo kan helpen als kinderen die moeite met de leerstof hebben. Misschien is dat ook een uitdaging voor jou, om daar een vinger aan de pols te houden? Maar zolang Ditte met plezier naar school gaat, is er niets aan de hand. En veel succes met het zwemexamen gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is alleen maar fijn dat je dochter heel veel plezier heeft in lezen en er (dus) ook heel goed in is. Ik zie het bij ons op school ook gebeuren (ik lees het net hierboven) dat kinderen die bóven het gemiddelde uitsteken een beetje aan hun lot worden over gelaten terwijl het zo belangrijk is juist die kids óók te steunen met uitdagender werkjes. Ze moet zich niet gaan vervelen. Niet dat mijn kinderen daar last van hebben hihi, mijn dochter is fluitend door school gegaan, keurig gemiddeld. Maar mijn zoon vindt echt alles moeilijk (ook door z'n gehoorprobleem), ik kan je vertellen... dat geeft grote zorgen.
    Succes met zwemmen|!

    BeantwoordenVerwijderen

© 2010-2011 by KnutselMar. All rights reserved by http://ranjameteenrietje.blogspot.com/